Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

torsdag 12 mars 2015

Barnböckerna kryllar av tekniska under

Tidningen Origo skriver om Cecilia Axell som nyligen disputerade vid Linköpings universitet med avhandlingen Barnlitteraturens tekniklandskap: En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus. Cecilia har kopplat ihop skönlitteratur och teknikdidaktik, och tittat på hur teknik skildras i barnböcker.

Här följer ett utdrag ur artikeln i Origo:
Cecilia Axell
De nyaste figurerna i avhand­­lingen är gubben Pettson och katten Findus.
– De böckerna går att läsa utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Pettson återvinner det mesta. Han säger att man ska spara allt för man vet aldrig när det kommer till användning. Det intressanta med hans uppfinningar är att de löser problem som knappast finns, eller gör det på ett sätt som är onödigt komplicerat. Tekniken blir konst.
Cecilia Axell hoppas att hennes forskning ska inspirera lärare att använda skönlitteratur för att ge eleverna olika perspektiv på teknikhistorien.
– Skolinspektionen har påpekat att det är stort fokus på tekniska prylar i undervisningen och att det på många skolor begränsar elevernas möjlighet att utveckla förmågan att reflektera över teknik i ett samhälleligt och historiskt sammanhang. Min slutsats är att skön­litterära barnböcker kan bidra till kreativa diskussioner om teknikens natur och dess inverkan på människor, miljö och samhälle både i dag och förr i tiden.

Läs gärna hela artikeln här;
Barnböckerna kryllar av tekniska under | Lärarnas Nyheter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar