Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

torsdag 19 november 2015

Toaletter - bra exempel på vardagsteknik

Idag är det internationella toalettdagen, vilket bl.a. uppmärksammades i lokalradion som jag lyssnade till på väg till jobbet. Samtidigt som jag lyssnade så kom jag att tänka på vilket bra exempel på teknik toaletten är! Det finns många aspekter att diskutera, arbeta och låta eleverna fundera kring. Här kommer några exempel på hur du kan använda toaletten som utgångspunkt i din teknikundervisning:

Centralt innehåll, åk 4-6: Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
Centralt innehåll åk 4-6: Hur föremålen i elevens vardag har förändrats över tid. Några föremål i elevens vardag och hur de är anpassade efter människans behov.
Ja, toaletten är väl ett utmärkt exempel på ett vardagsföremål.
Hur fungerar en toalett? Hur fungerar spolningsmekanismen? Hur länge har egentligen toaletter funnits? Hur kan de se ut? Har de alltid sätt lika dana ut? Varför ser de ut som de gör? Har någon sett en toalett i ett annat land? Jag är övertygad om att elegverna har många tankar och funderingar kring detta ämne. Titta på Evas funkarprogram "Vatten och avlopp" , eller testa att bygga ett eget vattenlås ( www.hanper.se ).

Centralt innehåll åk 7-9: Styr— och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
Fundera lite djupare kring hur spolningen i en toalett fungerar. Hur vet toaletten hur mycket vatten som ska fyllas på i tanken? Här har vi ett ganska enkelt mekaniskt exempel på styr- och reglerteknik. På sidan Teknik i fokus hittar vi några förklaringar.

En av förmågorna i teknik: värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.
Många människor i världen har inte tillgång till toalett, även om detta inte är ett val som individerna själva har gjort, så har något i deras land valt att inte investera i toaletter, vatten och avlopp. Det är givetvis ett  hygieniskt problem, med tanke på sjukdomar och smittspridning. För kvinnor innebär det ytterligare svårigheter. Låt eleverna fundera på varför det är så. I många länder så måste kvinnorna uträtta sina behov i undanskymdhet, därför måste en del hålla sig hela dagen. Och finns in gen toalett på skolan stannar många flickor hemma när de har sin mens, vilket innebär att de halkar efter. Du kan  läsa mer om detta hos tex UNICEF

Centralt innehåll åk 7-9: Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.
Centralt innehåll åk 4-6: Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system....
Toaletten är intressant föremål i sig, som en teknisk pryl, men toaletten skulle ju inte ha något värde för oss om den inte ingick i ett system! eller hur? Avloppssystemet är spännande att jobba med, och det passar bra att göra studiebesök. här i Norrköping tar Slottshagens reningsverk emot studiebesök under vissa perioder. Fler tips finns också i vårt tidigare blogginlägg Vatten, avlopp och tekniska system.


Lyssna gärna på inslaget från P4 Östergötland! Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare Water Aid Sverige berättar om toalettens betydelse för enskilda människor och för samhällsutvecklingen. Här finns länken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar