Här kan du följa arbetet med utveckling av teknikämnet i Norrköpings kommun.Det kan vara information om utbildningar och kurser, lektionstips och andra saker som rör teknikämnet. Vi vänder oss till för-, grund- och gymnasieskola. Vill du dela med dig av något som ni gör i tekniken på din skola eller förskola, så skicka ett mail till charlotta.nordlof@norrkoping.se och hör också gärna av dig med tips på vad du vill läsa om på den här sidan.

Ett tips är att prenumenera på inlägg i den här bloggen (fyll i din mailadress i fältet här nedanför till höger) så får du ett mail varje gång det kommer ny information här på sidan.

tisdag 1 november 2016

Begrepp i teknikundervisningen

I teknikämnet är begrepp inte riktigt lika centralt som inom tex matematik eller naturvetenskap. Igår var jag på en föreläsning med en lärare från Hudiksvall som berättade om hur hon i sitt examensarbete undersökt lärares begreppsanvändning i teknikundervisningen. Hon visade hur hon genom att använda Google kunde se hur många fler träffar begrepp fick inom matematik och naturvetenskap jämfört med teknik. Det var just denna skillnad som fick Moa Ekenberg att skriva sitt examensarbete inom det här området. Hon gjorde en enkätundersökning med 102 lärare, och hon kan se att begreppsanvändning är vanligast när man jobbar teoretiskt i teknikämnet hos de lärare hon frågat. Moa menar att det är viktigt att använda begrepp, för att stärka ämnet och för att eleverna ska utvecklas och öka sin ämneskunskap.

Hela uppsatsen finns tillgänglig att läsa på Diva:Lärares användning av begrepp i teknikundervisningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar